Hero Zakelijke Auto Mobiel

Auto van de zaak of toch je eigen auto?

Het idee van een auto van de zaak klinkt voor velen als een luxe. En dat is het ook, want zeker niet iedereen krijgt dit aangeboden. Maar hoe werkt dat eigenlijk, en is het slim ook de auto ook privé te rijden? In dit artikel nemen we je mee in de route van de zakelijke auto.

Een auto van de zaak, hoe zit dat nou precies?

Een auto van de zaak is een secundaire arbeidsvoorwaarde die door sommige werkgevers wordt aangeboden. Het kan een manier zijn om werknemers te belonen maar ook omdat het praktisch gezien nodig is. Net zoals een werkgever niet verplicht is jou een auto van de zaak aan te bieden ben jij niet verplicht deze te accepteren. Toch kan een werkgever je verzoeken dit wel te doen om er zo bijvoorbeeld voor te zorgen dat het bedrijf representatief voor de dag komt bij klanten. Heb je een auto van de zaak? Dan is deze in principe bedoeld voor zakelijke gebruik maar je mag hem ook mee naar huis nemen en, bij wijze van spreken, dag en nacht gebruiken. Wat de kosten van privégebruik zijn komen we later op terug.

Simone staat naast klant - Slider

Wanneer maak ik kans op een auto van de zaak?

Vaak is de auto van de zaak een standaardoptie voor functies waarbij veel gereisd moet worden zoals accountmanagers en makelaars. Bij een kantoorfunctie met een vaste standplaats is de kans op een zakelijke leaseauto dan ook vele malen kleiner. Toch is het wel mogelijk. In sommige gevallen wordt een auto van de zaak namelijk ook gebruikt bij salarisonderhandelingen. Wanneer er krapte op de arbeidsmarkt is heb je een verhoogde kans op een auto van de zaak doordat je een beter onderhandelingspositie hebt. Een leaseauto is dus niet alleen praktisch middel, maar het kan ook een strategische zet zijn.

De auto is geleaset, wat betekent dat?

Of de auto gekocht of geleaset is maakt voor jou niet zo veel uit. Veel bedrijven kiezen ervoor om zakelijke auto’s te leasen in plaats van te kopen. Bij leasing betaalt de werkgever een vast bedrag per maand dat kosten zoals vervangend vervoer, verzekeringen en belastingen dekt. Een voordeel voor jou kan zijn dat leaseauto's over het algemeen een contract hebben van 5 jaar waarna je weer in een nieuwe auto stapt. Dit verschilt van een gekochte auto die doorrijdt tot de werkgever beslist dat hij bijvoorbeeld ingeruild moet worden. In beide gevallen is de werkgever verantwoordelijk voor zaken als onderhoud.

Hoe zit het met privégebruik?

Als je een auto van de zaak ook privé wilt gebruiken, zijn er een paar zaken om rekening mee te houden. Wanneer je meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt moet je bijtelling betalen. Daarnaast kan je werkgever een eigenbijdrage vragen voor privégebruik. Deze eventuele eigen bijdrage mag je afhalen van de bijtelling. Dat valt toch weer mee!

Rijd je de auto (bijna) alleen zakelijk en niet privé? Dan betaal je geen bijtelling. Vraag hiervoor de ‘Verklaring geen privégebruik auto’ aan. Zorg wel dat je kunt aantonen dat je de auto nauwelijks privé gebruikt, bijvoorbeeld met een rittenadministratie.

Kennisbank - Auto van de Zaak - Privegebruik

Bijtelling

De hoogte van de bijtelling hangt af van de cataloguswaarde van de auto en de CO2-uitstoot. Wanneer je elektrisch rijdt en er dus geen CO2-uitstoot is betaal je over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde 17% bijtelling (datum 1ste toelating in 2025). Over alles boven de € 30.000 betaal je 22%.  Stap je in auto die voor 2025 is gaan rijden? Kijk dan op de website van de belastingdienst wat je bijtellingspercentage is. Wanneer je in een benzine auto stapt, betaal je over de gehele cataloguswaarde 22% bijteling.

Eigen bijdrage

Onderaan de streep maakt het voor jou persoonlijk niet veel uit of je een eigen bijdrage moet betalen of niet. Dit omdat deze van de bijtelling afgetrokken wordt. Afhankelijk van de cataloguswaarde van de auto kun je een klein belastingvoordeel hebben wanneer je een eigen bijdrage moet betalen. Of je de eigen bijdrage moet betalen voor privé gebruik kun je checken bij je werkgever. Een werkgever is namelijk niet verplicht om zo'n bijdrage te vragen.

Daarnaast kan je werkgever om een eigen bijdrage vragen als je het normleasebedrag overschrijdt. Dit betekent simpelweg dat je in een auto rijdt die duurder is dan het leasebudget van je werkgever. Stel dat het normleasebedrag € 500 per maand is, maar jij kiest voor een model van € 570 . Dan betaal je zelf minimaal € 70,- per maand bij.

De auto van de zaak, of toch je eigen trouwe wagen?

Een auto van de zaak heeft zo zijn voordelen: je hoeft je geen zorgen te maken over onderhoudskosten, verzekeringen of wegenbelasting. Tegen de kosten die je hebt aan je auto van de zaak kun je zelf geen vergelijkbare auto rijden. Dit is dus een groot financieel voordeel. Aan de andere kant verlies je vaak wat vrijheid, omdat de auto eigendom blijft van je werkgever. Je mag bijvoorbeeld niet zomaar aanpassingen doen aan de wagen. Met je eigen auto heb je die vrijheid wel, maar draag je zelf alle kosten. Het is dus een persoonlijke afweging die afhangt van je situatie en voorkeuren.

Zijn er alternatieven?

Een auto van de zaak is niet de enige optie. Steeds meer bedrijven bieden alternatieven aan, zoals een fiets van de zaak via "Lease A Bike". Dit is een duurzame keuze die ideaal is voor korte afstanden. Ook mobiliteitsbudgetten winnen aan populariteit. Hierbij krijg je een vast bedrag dat je zelf kunt besteden aan vervoer, zoals het openbaar vervoer, een deelauto of een elektrische scooter. Zo kun je een keuze maken die het beste past bij jouw leefstijl. 

Kennisbank - Auto van de Zaak - Lease A Bike

Mag jij een leaseauto uitkiezen?

We helpen je natuurlijk graag. Bekijk onze voorraad of neem contact op met onze Leaseadviseurs om jouw auto op maat te bestellen.

remco
remco
Remco De Boer

Leaseadviseur Private Lease

jaap
jaap
Jaap Blankestein

Leaseadviseur Zakelijke lease

mariska
mariska
Mariska Engel

Leaseadviseur Zakelijke lease

gerwin_formeel
gerwin 2.0
Gerwin Verkerk

Leaseadviseur Zakelijke lease