ADAS en Verkeersveiligheid
Verkeersveiligheid is iets wat ons allemaal raakt en waar we allemaal invloed op (kunnen) uitoefenen. Van overheid tot leasemaatschappij en van werkgever tot werknemer.
Ondanks dat (lease)auto’s rijker worden uitgerust met veiligheidssystemen, er campagnes als MONO (van Veilig Verkeer Nederland), SLIM (Samenwerking ADAS Alliantie met Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) zijn gestart, wil het maar niet veiliger worden op de weg en vallen er nog altijd teveel verkeersslachtoffers.
Maar, in hoeverre ben jij eigenlijk op de hoogte van de in jouw auto aanwezige ADAS / Veiligheidssystemen? En.... Maak je hier ook actief gebruik van?
Wist je dat de kans dat auto’s welke zijn uitgerust met ADAS betrokken raken bij een verkeersongeval maar liefst 2/3e kleiner is dan auto’s zonder ADAS?
Ons advies, raadpleeg het instructieboekje van jouw auto op de aanwezigheid en werking van deze systemen, of vraag je merkdealer om goede uitleg van deze systemen.
ADAS in het kort:
ADAS staat voor Advanced Driver Assistance Systems oftewel geavanceerde rijhulpsystemen.
Geavanceerde elektronische systemen met als doel de veiligheid van het wegverkeer te vergroten. Hierbij wordt gebruik gemaakt van in de auto aanwezige camera’s, radars, lichtdetectie, elektromagnetische sensoren en ultrasound.
De 5 verschillende ADAS:
- Rij-assistentie; (actieve rijhulp voor niet kritische situaties door besturing)
- Bots-waarschuwingssystemen; (waarschuwen, maar grijpen niet in bij dreigend gevaar)
- Bots-interventiesystemen; (grijpen wel zelf in bij dreigend gevaar)
- Parkeerassistentie; (systemen die parkeren en manoeuvreren deels kunnen overnemen)
- Overige systemen / veiligheidssystemen.
Passieve en actieve ADAS
- Actieve ADAS: Aspecten van auto en technische hulpmiddelen die kunnen helpen een ongeval of letsel te voorkomen. Denk hierbij aan ABS, een gescheiden remsysteem, ESP, verlichting rondom, smalle deur- en raamstylen, spiegels, claxons, banden etc.
- Passieve ADAS: Aspecten van auto en technische hulpmiddelen die kunnen helpen de gevolgen van een ongeval of letsel te beperken. Denk hierbij aan airbags, hoofdsteunen en kreukelzones.
ADAS verplichting
Op Europees niveau is overeenstemming bereikt voor het verplicht stellen van ADAS in auto’s. Dat wil zeggen per 2022 voor nieuwe modellen die op de Europese markt komen en per 07-2024 voor alle nieuw te registreren auto’s in Europa.
Deze verplichte ADAS betreft; rijbaanondersteuning, noodremsystemen, vermoeidheids-/smartphonegebruik waarschuwingssysteem, intelligente snelheidsbegrenzers, parkeersensoren, een achteruitrijcamera en daarnaast een voorruit met veiligheidsglas, verbeterde veiligheidsgordels, een zwarte doos en voorbereiding voor een alcoholslot.
Wanneer ook jij deze systemen optimaal en op een juiste manier gebruikt, kun je naast het gemak ervan ook jouw positieve bijdrage leveren aan o.a. de verkeersveiligheid! Samen maken we immers het verschil!