[Arnhem] 22 september vond het seminar over de energietransitie binnen de automotive branche plaats bij ElaadNL. Het seminar werd georganiseerd door ALMN. ALMN wil niet alleen de partner zijn die zakelijke mobiliteit tot in de puntjes verzorgd, maar ook de partner die haar relaties kan informeren en adviseren voor wat betreft het huidige én toekomstige mobiliteitsklimaat. Door jarenlange ervaring en de kennis die elke dag opnieuw wordt opgedaan, kan en willen wij de kennispartner zijn voor haar relaties. Naar aanleiding hiervan kunnen relaties de bedrijfsvoering en/of het mobiliteitsbeleid afstemmen op de toekomst.
Onoph Caron, goeroe op het gebied van elektrisch laden
Nadat directeur Bas van Vliet het seminar namens ALMN had geopend was het de beurt aan Onoph Caron. Caron is directeur van ElaadNL en lid van stuurgroep Nationale Agenda Laadinfrastructuur. Aangezien hij dagelijks bezig is met de ontwikkelingen rondom laden en de infrastructuur hiervan vroeg hij aan de aanwezigen met een elektrische auto ”Heb je in Nederland wel eens misgegrepen wanneer je je auto moest laden?”. Het eensgezinde antwoord was duidelijk ”nee”. Voor sommigen een blokkade om over te stappen naar elektrisch, maar door Caron én de aanwezigen dus volledig onterecht bevonden. Daarnaast is de toekomst van slim laden en de inzet van Vehicle to Grid (V2G) besproken. Interessante ontwikkelingen gezien alle huishoudens in de toekomst elektrisch koken en er veel warmtepomp zullen hebben. Na een aantal mooie discussies was het tijd voor een korte pauze met een hapje en drankje. Vervolgens was het woord aan Maarten Steinbuch.
Maarten Steinbuch, maakt van de toekomst realiteit
Steinbuch is wetenschapper op het gebied van hightech systemen, ondernemer, communicator en sinds 1999 hoogleraar Systems and Control aan de TU/e. Een belangrijke boodschap die Steinbuch meegaf tijdens het seminar was dat auto’s steeds slimmer en vergelijkbaar met robots worden. Maar hoe kijken wij mensen hiernaar? Wij vinden dat een autonome auto géén fouten mag maken. Dat terwijl de mens in verhouding veel meer fouten maakt die ongelukken veroorzaken. Als we hier rationeel over nadenken mag dit dus de ontwikkelingen van de autonome auto niet tegenhouden.
Zelf was Steinbuch één van de eerste Tesla-rijders in Nederland. Wat hij veel hoort: “laden duurt te lang”. Is dat wel zo? Hoe zit dat bij tanken? Steinbuch heeft de timer erbij gehouden: 11 minuten duurde een tankbeurt, inclusief betalen. Laad een Tesla model 3 voor 11 minuten op en je rijdt ongeveer 300 km. Het verschil tussen tanken en laden is dus: handelingen uitvoeren of je handen helemaal vrij hebben. Een ander tegenargument om over te stappen naar een elektrische auto (EV) is dat ze nog niet voor iedereen betaalbaar zijn. Aangezien de ‘Wet van Moore’ stelt dat de technologische vooruitgang exponentieel is, gaan er de komende tijd steeds meer betaalbare elektrische auto’s beschikbaar komen.
Napraten én een rondleiding
Na afloop van de presentaties kon er nagepraat worden onder het genot van een walking dinner. Er ontstonden gesprekken over wat allemaal de revue gepasseerd was. Als afsluiter was er een rondleiding bij ElaadNL, het kennis- en innovatiecentrum gericht op slim en duurzaam laden van elektrische voertuigen. Een inspirerende locatie die perfect aansloot bij het seminar van Autolease Midden Nederland.
Ben je ook benieuwd naar hoe je jouw wagenpark elektrisch kunt krijgen? Neem dan contact op met één van de leaseadviseurs van ALMN.