ADAS

5 wist je datjes over veilig rijden

In 2022 betreurden we 737 verkeersdoden in Nederland. Dit waren er in 2021 582 (bron: CBS). Een stijging van 27% helaas.

Ondanks dat (lease)auto’s rijker worden uitgerust met veiligheidssystemen en er campagnes als MONO (van Veilig Verkeer Nederland) en SLIM (Samenwerking ADAS Alliantie met Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) zijn gestart, wil het maar niet veiliger worden op de weg en vallen er nog altijd teveel verkeersslachtoffers.

In dit artikel vertellen we je meer over (het belang van) veiligheidssystemen. Hieronder delen we je 5 wist je datjes over veilig rijden. Want ook wij werken graag mee aan de doelstelling van 0 verkeersdoden in 2050 op Europees niveau.

1. Wist je dat er een ADAS-convenant is?

Er is in Nederland een ADAS-convenant tot stand gekomen met als doel het stimuleren van veilig gebruik van de rijhulpsystemen in auto's, oftewel ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Het convenant is een initiatief van 6 partijen:

  • RAI-Vereniging
  • Ministerie van I&W
  • ANWB
  • AON
  • Verbond van Verzekeraars
  • BOVAG

Het is geen keurmerk maar een intentieverklaring van deelnemende partijen om invulling te geven aan de doelstelling. De alliantieverklaring is al door meer dan 60 publieke en private instellingen ondertekend, waaronder de ANWB, BOVAG, VNA (Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen) en het Verbond van Verzekeraars.

ADAS-woordenboek

2. Wist je dat er een ADAS-woordenboek is?

Het woordenboek bevat standaardnamen met korte omschrijvingen van de meest voorkomende rijhulpsystemen. Dit ter voorkoming van onduidelijkheden en 'wildgroeí' aan ADAS-benamingen. Het woordenboek is in 2020 voortgekomen uit een werkgroep bestaande uit beleidsmakers van:

  • Euro NCAP (European New Car Assessment Programme)
  • RAI Vereniging
  • BOVAG
  • ANWB
  • RDW
  • Ministerie I en W en Rijkswaterstaat

Bekijk het volledige ADAS-woordenboek.

3. Wist je dat ADAS een opmaat naar autonoom rijden is?

Het idee is dat er uiteindelijk geen bestuurders meer nodig zijn in auto's. Klinkt futuristisch hè? Toch hebben we in de Europese Unie al auto's die zelfstandig kunnen rijden bij makkelijke situaties waarbij de bestuurder zijn of haar ogen niet op de weg hoeft te houden. Zo gaf de Duitse overheid in mei 2022 aan Mercedes goedkeuring om de S-klasse en EQS met Drive Pilot op de markt te brengen. Daarmee kan de bestuurder in bepaalde situaties de controle volledig uit handen geven, bijvoorbeeld in de file (max. 60 km per uur) of op de snelweg. 

Het autonoom rijden is in de volgende 5 niveaus onder te verdelen.

autonoom-rijden-levels

4. Wist je dat er twee rijhulpsystemen zijn die extra bijdragen aan de verkeersveiligheid?

Rijhulpsystemen vergroten het gemak voor de berijder. Daarnaast verkleinen ze aantoonbaar de kans om betrokken te raken bij een verkeersongeval. Dat blijkt wel uit het onderzoeksrapport “Rijhulpsystemen en ongevalskansen” (Bron: Data Analytics Centre van het Verbond van Verzekeraars, juni 2021). Er zijn twee systemen die extra bijdragen.

5. Wist je dat er diverse verkeersveiligheidscampagnes zijn?

Verkeersveiligheidscampagnes van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en hun partners worden gevoerd onder de koepel “Kom veilig thuis”. Via dit platform zijn verschillende campagnewebsites waaronder die van MONO. MONO staat voor één of alleen, dus dat je met één ding bezig moet zijn in het verkeer. Afleiding heeft meer invloed op ons dan je denkt. Veiligheidssystemen maken autorijden comfortabeler en veiliger, maar dat wil niet zeggen dat we tijdens het rijden andere dingen kunnen gaan doen. We moeten namelijk op ieder moment kunnen ingrijpen wanneer de auto onverwacht reageert.

Mij nie appen
Wil jij advies over veilig rijden of rijhulpsystemen? Onze experts helpen je graag!
gerwin_formeel
gerwin 2.0
Gerwin Verkerk

Leaseadviseur Zakelijke lease

Meer over veilig rijden